LAPORAN CERAMAH HIKAYAT AWANG KAMARUDDIN
Tarikh : 04hb Mac 2009
Hari : Rabu
Masa : 2.00 - 4.00 petang
Tempat : Bilik Hijau 4, Stadium Tertutup, Kompleks Sukan Negara Hassanal Bolkiah, Berakas.
Pelajar : 8 orang (Men 5B)
Penceramah : Cikgu Rozaiman bin Makmun (Pensyarah UBD)
Guru-guru yang mengawas ialah:
1. Cikgu Marliyana binti Abd Hamid
2. Cikgu Yuli Duratul Ain binti Kamis
Laporan:
v Pada permulaan sesi ceramah adalah mengenai ceramah bimbingan memahami, iaitu:
1. Membimbing pelajar memahami teks Hikayat Awang Kamaruddin.
2. Tujuan/matlamat/hikmah belajar sastera.
3. Konteks perbincangan menggunakan bahasa baku.
4. Memahami persoalan, tema, pengajaran dan nilai kemanusiaan.
5. Lulus peperiksaan.
v Kemudian penceramah membuat aktiviti kuiz yang pertama mengenai nama-nama watak yang terdapat dalam Hikayat Awang Kamaruddin melalui slaid Projector Powerpoint. Semua pelajar yang hadir akan terlibat. Penceramah akan membacakan soalan dan menyebut nama-nama pelajar untuk menjawab soalan tersebut. Dengan adanya aktiviti tersebut para pelajar:
1. berani untuk menjawab soalan sama ada betul atau salah.
2. mendapat keseronokan kerana yang berjaya menjawab soalan diberikan hadiah.
3. aktif menjawab soalan yang dibacakan oleh penceramah.
v Seterusnya, penceramah menerangkan mengenai tajuk “pentingkah mengingat watak?”. Dari tajuk tersebut, penceramah mengatakan bahawa melalui watak barulah kita dapat mengetahui peristiwa-peristiwa yang terdapat di dalam sesebuah cerita tersebut.
v Aktiviti kuiz kedua diteruskan lagi iaitu, mengenai latar penceritaan melalui slaid Projector Powerpoint. Penceramah akan menyebut nama-nama pelajar dan pelajar diarahkan untuk membaca soalan dan memberikan jawapan.Pelajar aktif dan dapat menjawab semua soalan dengan betul. Pelajar yang berjaya akan diberikan hadiah.
v Selepas waktu rehat selama 15 minit, penceramah menyambung semula dengan aktiviti ketiga, iaitu aktiviti berkumpulan (perbincangan koperatif). Dalam aktiviti kumpulan ini:
1. Pelajar dibahagikan kepada 9 kumpulan.
2. Ahli-ahli daripada setiap kumpulan adalah daripada berlainan sekolah.
3. Wakil daripada setiap kumpulan, iaitu ketua kumpulan akan ke hadapan membuat cabutan undi dan diberikan tajuk perbincangan mengikut nombor undian.
4. Sebelum perbincangan, pelajar diberikan panduan untuk membuat perbincangan.
5. Pelajar diberikan masa 10 minit untuk berbincang.
6. Selesai Perbincangan, pembentangan akan disampaikan melalui transparensi OHP. Penceramah akan menilai hasil daripada perbincangan mereka. Diakhir sesi ceramah, kumpulan yang terbaik diberikan hadiah.
Disediakan oleh:
1. Cikgu Marliyana binti Abd Hamid
2. Cikgu Yuli Duratul Ain binti Kamis
No comments:
Post a Comment